onsdag 21. mars 2012

Solen varmer og pirrer spirene til å vokse seg store...

I dag har det vært en solfyllt dag. Skikkelig deilig. Dvs,dagen startet som overskyet,men mild og god luft. Jeg har lenge tenkt at alle mine 80 stemorsplanter burde fått flytte ut i drivhuset snart. Vi har et kaldthus (eller hva man kaller det) altså uten oppvarming. Under "dagmar" v juletider gikk hele 5 plater avgårde med vinden. Disse har vi reparert og fått på plass!! Jeg har også fått skrubbet drivhuset innvendig med grønnsåpe og spylt i etterkant. Eneste som gjenstår inni der nå er å luke vekk alt gammelt og tørt ugress,tomatplanter fra i fjor osv. Så er det klart.
Pga 2 våte sommrer har drivhuset vårt vært rene bassenget. Det har stått en 10 cm vann over bakken stort sett gjennom hele regntiden. Dette igjen skyldes sikkert tett drenering rundt. Noe som vi også har planer om å ordne,slik at plantene i år ikke drukner og råtner opp.
Foreløpig har jeg ei hylle som kan brukes. Denne fyllte jeg opp i dag med stemorsplantene og noen andre. Godt og varmt i drihuset på dagtid.Men jeg tør liksom ikke la plantene stå der natterstid enda. Vel... stemoren skal få prøve seg i natt. Den tåler jo MYE.Men usikker på Petunia-hva den tåler, og Dahlia f.eks. De har nå blitt flyttet inn igjen for kvelden/natten. Fortsetter dette varme været kan det være jeg prøver noen netter.



Alle frøene jeg sådde i starten av februar og utover mot mars nå spirer som bare det. DET er SÅ morro. Jeg har jo fortsatt mange uåpnet frøposer som jeg kan glede meg over utover våren. Alikevel er det veldig fristende og kjøpe både frø og småplanter nå som så mange frister med mye spennende.
Sommergeorginene mine. Disse gleder jeg meg sånn til begynner å blomstre. Jeg elsker georginer,men har ikke fått til å overvintre knollene. Denne gangen prøver jeg frø,og det ser meget bra ut. Blir et fint syn i sommer ute i hagen vil jeg tro.




"frøken hatt", eller "sinnea" som den heter er i Dahlia slekten også. Blomstene ser kjempefine ut, og jeg håper virkelig jeg får den til. Syns stenglene foreløpig er lange og henglsete,og er spent på hvordan den utvikler seg.I dag har de fått luftet seg ute. Kan være at innelufta blir for dårlig og tørr for de,selv om jeg lufter på dagtid.


Petunia`ne mine er jeg stolt over. Disse priklet jeg så fort de stakk opp av jorda og de 2 første bladene var store nok.Vet jeg kunne ha ventet,men er så ivrig vetu. ALikevel har de vokst seg store og kraftige foreløpig. Gleder meg til blomstene kommer fram. Dette er frø jeg har samlet selv fra i fjor sommer.


Så har vi Asters,Levkøj og middagsblomst,som alle er sådd. Astersen har tittet opp av jorda og er snart klar til å prikles. Levkøjen lar vente på seg og det samme med middagsblomsten.




Så har vi tomatene. De strekker seg stadig og holder seg rank og fin. Lurer på om det er tid for ompotting snart. Men røttene har masse plass enda,tanken er mer om stengelen blir for lang for potta,men det skal kanskje ikke ha noe å si. En annen ting jeg her lest et sted er at man kan knipe av toppen i starten. ???? usikker her. Tar imot tips med glede..


Agurk var jeg tidlig ute med å så. Tenkte å vente til midten av april,men klarte ikke. Disse er 5 dager gamle.







1 kommentar:

Odins lille hjørne sa...

ååå så hærlig!
Det er deilig å kunne sette fingrene i jorda, og dille med små nydelige spirer som kommer frem nå!

Ser dere noe?

Ser dere noe?
Ha store tanker for det barnet du oppdrar. La ikke håpløsheten få overtaket på deg pga en feil som du ikke kan gjøre noe med. Du kan bare hindre at det gjentar seg ved å benytte visdom og disiplin. "T.D.JAKES"