lørdag 2. juni 2012

Kulda kom som et sjokk

Etter den deilige varme uka vi hadde, må jeg si at kulda kom som et sjokk, selv om jeg delvis var forberedt. 4 grader på morgenen er i kaldeste laget syns jeg, og med sterk nordavind i tillegg måtte boblejakka på. 2.Juni og ull og boblejakke må tas fram.
I natt tok jeg kasser og krukker på nordsida inn i drivhuset. Lot kun det som var utplantet stå, og det som var beskyttet av vinden. Var meldt 2 grader på natten,og det kan være det var. Nå står fortsatt kasser og krukker i drivhuset, og tenker de står der til varmen blir mer stabil. Er jo morro at blomstringen fortsetter...og med denne kulda stagnerer det meste. Neste uke ser ut til å bli noe varmere.. Jippii!! Det blir godt.


Godt med varmen i drivhuset framfor de 4 gradene ute.


Her står sommergeorginer med bare knoppene innimelleom tomatplanter og div denne kalde natten.


Enda en sommergeorgin i blomst. Denne gangen lilla. Jeg simpelten elsker denne fargen. Spørs om jeg kommer til å flytte litt på blomstene etter som de kommer i blomst. Vet jo ikke på forhånd hvilke som blir hva. Og når jeg planter de i grupperinger er det stilig at de matcher. Denne har jeg vært heldig med. Den står sammen med en blanding av lilla og gule stemor. Har også en fuchsia som etterhvert kommer i blomst i samme kasse. Spent når alt blomster og hvordan det blir seendes ut. Blir nok fint ja :)

 Jeg har funnet litt informasjon om Sommergeorginene. Hentet fra nettet.

Georginer er en frostutsatt flerårig vekst som i Norge må overvintres inne, de må oppbevares frostfritt, ca 4-5 grader og det bør være luftsirkulasjon slik at de ikke ødelegges av sopp.
Knoller kan settes rett ut etter at frosten er over eller vi kan ha forkultur inne for å få dem tidligere i blomst. ”Knollene” er egentlig oppsvulmede rotdeler fylt med opplagsnæring, det er ikke som løker. Derfor må vi ved deling ha med noe av stedet stengler og blader har gått ut fra.
Georginer er ikke kresne på jordtypen, de kan vokse nesten hvor som helst, men liker seg best på litt sur jord med god drenering.
De trenger regelmessig tilførsel av vann og næring, det anbefales gjødsling minst en gang i måneden i vekstperioden.
Etter at det er kommet 3 – 4 bladpar kan det være gunstig å toppe ( pinsere) dem slik at vi får en mer kompakt vekst. Ved å fjerne visne blomster vil vi fremme ny blomstring.


Ingen kommentarer:

Ser dere noe?

Ser dere noe?
Ha store tanker for det barnet du oppdrar. La ikke håpløsheten få overtaket på deg pga en feil som du ikke kan gjøre noe med. Du kan bare hindre at det gjentar seg ved å benytte visdom og disiplin. "T.D.JAKES"